Creativitat i escola.

El món canvia a una velocitat incontrolable i ningú sap com serà aquest món d’aquí cinc anys o deu. El futur està ple d’incerteses i l’única certesa és que les noves generacions hauran de ser les que viuran en ell. Dins d’aquest munt de dubtes i confusions, sembla ser que la creativitat és una de les eines més potents per a ajudar a les persones a trobar el seu camí i el seu propi talent.

L’Anna i el Sergi (mare i pare de l’Aina, respectivament) i la Susana (una mestra, amiga nostra) ens han recomanat un article de “La Vanguardia” (La contra, 3 novembre del 2010) que parla  d’aquest important tema i el paper fonamental de l’educació en el desenvolupament d’aquesta gran capacitat.

És una entrevista a Sir Ken Robinson. Nascut l’any 1950 a un barri molt humil de Liverpool, va fer un doctorat a la universitat de Londres on investigava la relació entre el teatre i l’art amb l’educació. Des de llavors, la seva carrera i les seves obres s’han dirigit a profunditzar en aquesta relació fins arribar a ser assessor internacional en matèria d’educació, entre d’altres coses.

Compta amb un llarg  llistat de reconeixements i premis i una extensa bibliografia sobre el tema. És molt crític amb tots els sistemes educatius actuals i considera que s’ha de fomentar una altra mirada respecte a l’infant i les múltiples capacitats i talents que cadascú pot potenciar. L’escola no s’hauria de centrar en una part d’aquestes capacitats, sinó que hauria d’escoltar a cada individu i facilitar camins i estímuls diferenciats per ajudar a cadascú a desenvolupar-se d’una manera única.

Hem copiat íntegrament l’entrevista i us l’adjuntem:

Un día visitando un cole vi a una niña de seis años concentradísima dibujando. Le pregunté: “¿Qué dibujas?”. Y me contestó: “La cara de Dios”.

¡. ..!

“Nadie sabe cómo es”, observé. “Mejor – dijo ella sin dejar de dibujar-,ahora lo sabrán”.

Todo niño es un artista.

Porque todo niño cree ciegamente en su propio talento. La razón es que no tienen ningún miedo a equivocarse… Hasta que el sistema les va enseñando poco a poco que el error existe y que deben avergonzarse de él.

Los niños también se equivocan.

Si compara el dibujo de esa niña con la Capilla Sixtina, desde luego que sí, pero si la deja dibujar a Dios a su manera, esa niña seguirá intentándolo. El único error en un colegio es penalizar el riesgo creativo.

Los exámenes hacen exactamente eso.

No estoy en contra de los exámenes, pero sí de convertirlos en el centro del sistema educativo y a las notas en su única finalidad. La niña que dibujaba nos dio una lección: si no estás preparado para equivocarte, nunca acertarás, sólo copiarás. No serás original.

¿Se puede medir la inteligencia?

La pregunta no es cuánta inteligencia, sino qué clase de inteligencia tienes. La educación debería ayudarnos a todos a encontrar la nuestra y no limitarse a encauzarnos hacia el mismo tipo de talento.

¿Cuál es ese tipo de talento?

Nuestro sistema educativo fue concebido para satisfacer las necesidades de la industrialización: talento sólo para ser mano de obra disciplinada con preparación técnica jerarquizada en distintos grados y funcionarios para servir al Estado moderno.

La mano de obra aún es necesaria.

¡Pero la industrialización ya no existe! Estamos en otro modo de producción con otros requerimientos, otras jerarquías. Ya no necesitamos millones de obreros y técnicos con idénticas aptitudes, pero nuestro sistema los sigue formando. Así aumenta el paro.

Pero se nos repite: ¡innovación!

La piden los mismos que la penalizan en sus organizaciones, universidades y colegios. Hemos estigmatizado el riesgo y el error y, en cambio, incentivamos la pasividad, el conformismo y la repetición

No hay nada más pasivo que una clase.

¿Es usted profesor, verdad? Las clases son pasivas porque los incentivos para estar calladito y tomar apuntes que repetirá son mayores que los de arriesgarse a participar y tal vez meter la pata. Así que, tras 20 años de educación en cinco niveles que consisten en formarnos para unas fábricas y oficinas que ya no existen, nadie es innovador.

¿Cuáles son las consecuencias?

Que la mayoría de los ciudadanos malgastan su vida haciendo cosas que no les interesan realmente, pero que creen que deben hacer para ser productivos y aceptados. Sólo una pequeña minoría es feliz con su trabajo, y suelen ser quienes desafiaron la imposición de mediocridad del sistema.

Tipos con suerte…

Son quienes se negaron a asumir el gran error anticreativo: creer que sólo unos pocos superdotados tienen talento.

“Sé humilde: acepta que no te tocó”.

¡Falso! ¡Todos somos superdotados en algo! Se trata de descubrir en qué. Esa debería ser la principal función de la educación. Hoy, en cambio, está enfocada a clonar estudiantes. Y debería hacer lo contrario: descubrir qué es único en cada uno de ellos.

¿La creatividad no viene en los genes?

Es puro método. Se aprende a ser creativo como se aprende a leer. Se puede aprender creatividad incluso después de que el sistema nos la haya hecho desaprender.

Por ejemplo…

Soy de Liverpool y conozco el instituto donde recibieron clases de música mi amigo sir Paul McCartney y George Harrison… ¡Dios mío! ¡Ese profesor de música tenía en su clase al 50 por ciento de los Beatles!

Y…

Nada. Absolutamente nada. McCartney me ha explicado que el tipo les ponía un disco de música clásica y se iba a fumar al pasillo.

A pesar del colegio, fueron genios.

A Elvis Presley no lo admitieron en el club de canto de su cole porque “desafinaba”. A mí, en cambio, un poliomielítico, me admitieron en el consejo del Royal Ballet…

Ahí, sir, acertaron de pleno.

Allí conocí a alguien que había sido un fracaso escolar de ocho años. Incapaz de estar sentada oyendo una explicación.

¿Una niña hiperactiva?

Aún no se había inventado eso, pero ya se habían inventado los psicólogos, así que la llevaron a uno. Y era bueno: habló con ella a solas cinco minutos; le dejó la radio puesta y fue a buscar a la madre a la sala de espera; juntos espiaron lo que hacía la niña sola en el despacho y… ¡estaba bailando!

Pensando con los pies.

Es lo que le dijo el psicólogo a la madre y así empezó una carrera que llevó a esa niña, Gillian Lynne, al Royal Ballet; a fundar su compañía y a crear la coreografía de Cats o El fantasma de la ópera con Lloyd Webber.

Si hubiera hecho caso a sus notas, hoy sería una frustrada.

Sería cualquier cosa, pero mediocre. La educación debe enfocarse a que encontremos nuestro elemento: la zona donde convergen nuestras capacidades y deseos con la realidad. Cuando la alcanzas, la música del universo resuena en ti, una sensación a la que todos estamos llamados.

També us oferim un vídeo on, amb un extraordinari sentit de l’humor i una capacitat comunicativa impressionant, Sir Ken Robinson profunditza sobre el que ja es parla a l’entrevista. Us el recomanem molt!!!

Gràcies Anna, Sergi i Susana per la vostra recomanació. Tot un regal i un gran descobriment!!!!

13 thoughts on “Creativitat i escola.

  1. Hi ha empremtes de l’acte creatiu en les coses grans… i en les coses petites.
    Hi tanta ha tanta genialitat en una dansa bella, en un quadre sorprenent, en una gran novela… com en el nostre dia a dia.

  2. Retroenllaç: “L’educació s’ha reformat, però no s’ha transformat” | Cafè Pedagògic

  3. Retroenllaç: El sistema educatiu s’ha de transformar. | Cafè Pedagògic

  4. El nostre sistema no és el ianqui, ni l’anglès.
    La nostra tradició, manera de viure, relacionar-nos, …
    La nostra manera de cuinar, de cultivar, la dieta mediterrània i la varietat de productes que produïm sense haver d’exportar, la varietat de receptes i aliments habituals als rebostos i les cuines de les àvies,…
    La nostra manera de sentir, el caràcter llatí, els vincles familiars, les criances, els permisos per maternitat (a EUA crec que tenen 4 o 6 setmanes, comparades amb les 52 noruegues al 100 per cent del sou el primer any, i el 80 al segon…),…
    Potser actualment tenim l’escola més divertida dels darrers 100 anys, i el nivell d’alumnat més desmotivat.
    Potser actualment tenim l’escola amb més recursos dels darrers 100 anys, i un nivell moderat d’adquisició d’aprenentatges.
    Mai com ara hem parlat tant de la canalla, i mai com ara hem tingut un nivell tan baix de salut infantil.
    Potser no té a veure amb l’escola…
    Gaudí deia: “sóc fill i nét de calderers”.
    Hi ha un percentatge alt de transtorns de tipus neurològic (dèficits, hiperactivitat…) que són adquirits. Un infant que pateixi d’otitis, o de mal de panxa, o de cefalees, o que tingui dèficits de visió, o que tingui paràsits, o que tingui un excés d’estímuls i no pugui canalitzar-los… acostuma a mostrar un perfil curiós. Un infant que tingui dificultats per a expressar-se, que acumuli residus, que convisqui amb adults que mostren perfils curiosos, que visqui situacions que no pugui entendre… acostuma a mostrar un perfil curiós.

    • Hola Montserrat!

      Em sembla molt interessant la teva reflexió. Crec que és molt important contextualitzar cada sistema educatiu i entendre la trajectòria de cada lloc i cultura. La crítica de Sir Ken Robinson pot resultar molt i molt encertada, no obstant s’ha d’adaptar a cada context. Això és realment imprescindible!!!
      Bé, és cert que potser no és tot culpa de l’escola però també és cert que l’escola i l’educació ha de transformar-se. Crec que l’educació s’ha anat aillant a l’àmbit escolar i aquest és un dels grans errors. L’educació la construim entre tots i totes i tothom hi té una part de responsabilitat: des de les televisions, als polítics passant per les mestres i les famílies.

  5. Retroenllaç: Benvolguts/des al meu BLOG! – Creant petites estrelles

  6. Retroenllaç: Benvolguts/des al meu BLOG! | Creant petites estrelles

  7. Retroenllaç: Benvolguts/des al meu BLOG! | Creant petites estrelles

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s